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구분 개설강좌
1학기 2학기
공통필수 과목 Business Communication
경영통계
핵심 과목 경영전략 / 조직행동론
국제경영론 / 재무관리론
경영학특강
마케팅관리 / 인적자원관리
경영정보시스템론/ 유통전략론
경영학특강
전공선택 과목 소비자행동론
서비스마케팅사례연구
서비스인간관계론
서비스마케팅
서비스전략경영
서비스산업론
특강 인문학 특강 / 저명인사 특강 / 경영분석세미나
논문 논문연구 I, II
 
조직행동론 (Organizational Behavior)
조직행동론(Organizational Behavior)은 개인, 집단, 조직구조가 조직 구성원의 행동에 미치는 영향을 연구한다. 이러한 연구를 통하여 조직 효과성을 높이고자 하는 것이 조직행동론을 연구하는 목적이다. 본 강좌에서는 조직행동론과 관련된 다양한 이론들을 개인 수준, 집단 수준, 조직시스템 수준으로 구분하여 학습하고 관련된 선행연구결과의 의미를 분석하게 된다. 이를 통하여 수강자들은 조직행동 관련 이론체계를 구축하고 향후 연구과제의 시사점을 탐색하게 된다.

Organizational Behavior research the influences of the structure to behavior at individual, group and organizational level. The purpose of OB is to enhance the organizational effectiveness through these studies. This course is primarily designed to introduce theories of organizational behavior and relevant precedent studies so as to understand the OB theories and navigate the implications for further study.
마케팅관리론 (Marketing Management)
마케팅관리론은 전사차원의 마케팅 전략을 다루며, 마케팅 의사결정의 통합과 조정을 위한 틀로서 마케팅 기획 프로세스를 다룬다. 학생들은 마케팅 기획과 전략 수립, 프로그램을 실행하는 스킬을 습득하게 될 것이며 앞으로 겪을 마케팅 문제들을 능숙하게 관리하는데 도움이 될 것이다. 마케팅관리론 과정에서는 그룹토론을 위한 마케팅 사례 준비, 마케팅 환경, 경쟁 상황, 고객 분석, 전략적 마케팅 계획 수립 등을 수행하게 된다. 또한, 수업은 팀별 과제와 활동적인 그룹 토론 위주로 진행될 것이다.

The course focuses on business level marketing strategy and uses the marketing planning process as the framework for understanding the integration and coordination of marketing decisions. The student will develop skills in creating and evaluating marketing plans, strategies, and implementation programs so that the student will be better prepared to manage the marketing problems he or she will encounter in his/her profession. As part of the course requirements, the student will prepare marketing cases for class discussion, conduct environmental, competitive, and customer analyses, and develop several strategic marketing plans. The course also makes extensive use of team-based assignment and active class discussion.
경영정보시스템론 (Management Information System)
인터넷과 멀티미디어 정보기술의 발달로 인해 변화하고 있는 비즈니스 패러다임을 전략적으로 활용하는 기법과 사례를 연구하고, 이러한 기술과 개념을 기업경영에 활용 할 수 있는 시스템 기획 능력을 배양하는데 목적이 있다.

Management Information System course studies strategy and cases for strategic application of business paradigm arises from developing multimedia information technology and internet. The purpose of course is to enhance the system planning ability with MIS for company management.
국제경영 (International Business Management)
국제경영에 관한 기본개념들을 소개하고 글로벌 경쟁시대의 다국적기업의 경영에 대한 이해를 돕는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 기업들이 국제적 경영활동을 하는 동기 및 배경과 국제화 과정에 대해 연구하고 이들 활동에 있어서 부딪치는 제반 문제점을 분석한다. 또한 기업의 경영정책과 functional area별 경영을 연구하여 국제경영학의 미래와 앞으로의 과제를 조망한다.

This course is designed to provide students with a better understanding of international business management in a rapidly changing global economy. Through a combination of readings, lecture, and written assignments, the students will be better able to understand the meaning of international business, and various issues such as the international business environment, strategies of global business, and management of international operations. Through case studies and group presentations, this course will also help students apply international business concepts and theories to real life examples.
인적자원관리 (Human Resource Management)
사람을 통하여 경쟁우위를 확보하는 일이 더 없이 중요해지면서 초우량기업간에 우수인재의 확보 경쟁이 날로 치열해 지고 있다. 이러한 현상을 매킨지 컨설팅은 '인재전쟁'으로까지 표현하기도 한다. 끊임없는 혁신을 통하여 성장해가는 초우량기업들을 보면 결국 기업의 경쟁력과 기업혁신의 원동력이 사람이라는 것에 대해서는 재론의 여지가 없는 듯 하다. 인적자원관리는 아날로그적 감성을 기반에 두고 진행되어야 한다. 사람이 조직목표 달성을 위한 수단이 아니라 주체로서 존중되어야 한다는 큰 시각이 중요한 시점이다. 그렇다면 이러한 인적자원을 어떻게 확보하고 개발하며 유지, 보상할 것인가? 이 과목은 인적자원관리의 기본과목이며, 학습자는 이 과목을 통해 새로운 시대에 필요한 인적자원관리의 개념을 이해하고 인재의 확보, 개발, 유지, 보상에 따른 새로운 패러다임을 학습하게 될 것이다.

As being more competitive by utilizing human resources becomes much more important than any other period, competition among excellent companies to secure competent workers is becoming fierce. This phenomenon is sometimes expressed as 'The War for Talent' by Mckinsey Consulting Co. Seeing those huge, outstanding companies making form of sharp growth curve, there's no doubt that company's impetus of competitiveness and innovation is in their human resource. The process managing human resources should be based on analog esthetic. It is exact time for us to have a wider sight that is needed to understand that human is the main agent in achieving organization goal rather a mean. Then how can we make a successful process of retaining, developing, maintaining and rewarding the human resources? This course is a basic for human resource management. The students who take this course have to understand the concept of human resource management which is for a new period, and will also learn a new paradigm according to the retention, development, maintenance and reward of human resources.