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구분 개설강좌
1학기 2학기
공통필수 과목 Business Communication
경영통계
핵심 과목 조직행동론
생산관리론
재무회계관리론
경영학특강1
마케팅관리론
리더십과 경영윤리
경영정보시스템론
경영학특강1
전공선택 과목 연구조사방법론
신제품개발론
지식재산경영
국제경영
유통전략론
인사관리론
특허경영전략
중국경영론
기술경영전략
서비스마케팅광고론
벤처창업과경영
글로벌경쟁전략
투자론
 
조직행동론 (Organizational Behavior)
조직행동론(Organizational Behavior)은 개인, 집단, 조직구조가 조직 구성원의 행동에 미치는 영향을 연구한다. 이러한 연구를 통하여 조직 효과성을 높이고자 하는 것이 조직행동론을 연구하는 목적이다. 본 강좌에서는 조직행동론과 관련된 다양한 이론들을 개인 수준, 집단 수준, 조직시스템 수준으로 구분하여 학습하고 관련된 선행연구결과의 의미를 분석하게 된다. 이를 통하여 수강자들은 조직행동 관련 이론체계를 구축하고 향후 연구과제의 시사점을 탐색하게 된다.

Organizational Behavior research the influences of the structure to behavior at individual, group and organizational level. The purpose of OB is to enhance the organizational effectiveness through these studies. This course is primarily designed to introduce theories of organizational behavior and relevant precedent studies so as to understand the OB theories and navigate the implications for further study.
비즈니스커뮤니케이션 (Business communication)
현대의 복잡한 사회를 살아감에 있어서 상호커뮤니케이션은 단순히 소통을 떠나 개인 능력의 일부로 바뀌었다. 말은 단순한 '재주'가 아니라 생각이며, 정신이며, 물리적 행위보다 더 강력한 또 다른 형태의 행위다. Verbal, Non-verbal Communication의 특징을 살펴보고 자기표현을 효율적으로 극대화 하기 위한 방법을 살펴본다.

Business communication is lecture to prepare students for success in today's digital workplace as well as tips on job searching skills. Also, it helps to explain the basics of communicating in the workplace, working in teams, how to being a good listener and understanding business etiquette. Students study and practice the skills and activities involved in the writing process including the appropriate use of social media, preparing formal reports and proposals as well as informal business reports.
생산관리론 (Operations Management)
기업조직의 지향과 새로운 사업 환경에 대한 생산운영관리 역할과 패러다임 변화를 학습한다. 제품과 서비스를 생산 운영할 수 있는 체계적인 기법과 툴 이해와 내재화를 도모한다.

Study the role of operations management and the change of paradigm regarding the direction of business organization and new business environment. Internalize regarding systematic skills and tools for operations.
재무회계관리론 (Corporate Finance)
본 과목에서는 재무학의 기초 개념인 가치평가 원칙(the valuation principle)에 대한 이해를 바탕으로 기업의 재무의사결정(투자결정, 자금조달결정, 자본구조결정, 분배결정 등)에 관한 이론과 실제를 체계적으로 학습한다. 이 강의를 통해 학생들은 기업의 재무의사결정 이론과 사례에 대한 지식을 습득하고 이를 현실에 적용하는 문제해결능력(problem solving skill)을 키우는 것을 목표로 한다.

The focus of this course is on how to make optimal corporate financial decisions. This course examines significant issues in corporate finance from the perspective of financial managers who are responsible for making significant investment and financing decisions. We emphasize the development of problem-solving skills based on a good understanding of the business environment. Because of the practical importance of the material and as an illustration of the relevant theory, we will discuss examples and cases.
마케팅관리론 (Marketing Management)
마케팅관리론은 전사차원의 마케팅 전략을 다루며, 마케팅 의사결정의 통합과 조정을 위한 틀로서 마케팅 기획 프로세스를 다룬다. 학생들은 마케팅 기획과 전략 수립, 프로그램을 실행하는 스킬을 습득하게 될 것이며 앞으로 겪을 마케팅 문제들을 능숙하게 관리하는데 도움이 될 것이다. 마케팅관리론 과정에서는 그룹토론을 위한 마케팅 사례 준비, 마케팅 환경, 경쟁 상황, 고객 분석, 전략적 마케팅 계획 수립 등을 수행하게 된다. 또한, 수업은 팀별 과제와 활동적인 그룹 토론 위주로 진행될 것이다.

The course focuses on business level marketing strategy and uses the marketing planning process as the framework for understanding the integration and coordination of marketing decisions. The student will develop skills in creating and evaluating marketing plans, strategies, and implementation programs so that the student will be better prepared to manage the marketing problems he or she will encounter in his/her profession. As part of the course requirements, the student will prepare marketing cases for class discussion, conduct environmental, competitive, and customer analyses, and develop several strategic marketing plans. The course also makes extensive use of team-based assignment and active class discussion.
리더십과 경영윤리 (Leadership and Management Ethics)
리더십 기초이론과 실천과제 및 개발에 관한 기본적인 지식을 습득하여 기업이나 조직을 이끌 리더의 자질을 배양하고, 경영윤리를 이해하여 훌륭한 리더로서의 자질을 배양한다. 학생은 리더십과 경영윤리 이론을 습득한 후 각종 사례에 대해 개인 또는 팀 프로젝트를 연구하여 발표 및 토론을 통해 기업의 중견 간부 및 최고경영자로서의 자질 배양에 노력한다.

Leadership and management course is designed to prepare students to be a qualified leader of organization by studying the knowledge of basic leadership theories and understanding management ethics. Student will prepare individual (or team) Leadership cases for class presentation and discussion so as to build the basis of management in an organization.
경영정보시스템론 (Management Information System)
인터넷과 멀티미디어 정보기술의 발달로 인해 변화하고 있는 비즈니스 패러다임을 전략적으로 활용하는 기법과 사례를 연구하고, 이러한 기술과 개념을 기업경영에 활용 할 수 있는 시스템 기획 능력을 배양하는데 목적이 있다.

Management Information System course studies strategy and cases for strategic application of business paradigm arises from developing multimedia information technology and internet. The purpose of course is to enhance the system planning ability with MIS for company management.
신제품개발론 (Theory of New Product Development)
본 교과는 글로벌 시장 환경에서 기업의 신제품과 서비스의 합리적인 개발, 과정, 전략에 대한 기술적인 이해 및 영향을 다루고 있다. 특히 시장분석, 고객화 기법, 신제품 아이디어 창출, 프로토타이핑, 상표권, 제품수명주기 이론을 중심으로 강의한다. 학생들이 신제품 개발의 이론과 방법론을 연구하고, 원리에 대한 이해를 응용하여 경영 실무에 적용하는 능력을 습득하는 것을 수업목표로 한다.

This course, Theory of New Product Development, provides an opportunity to gain a better of scientific understanding of reasonable development, process and strategy to new products and services from a global market situation, including the influence of technical and industrial concerns. Especially, it focuses on market analysis, customization and idea generation as if prototyping, trade mark right and product life cycle. The goal of this course is to learn principles and methodologies of new product development and understanding how to apply the concepts and theories into practice.
지식재산경영 (Intellectual Property for Business Administration)
본 과목은 지식재산의 중요성이 증대되고 있는 국내외기업경영환경에 적응할 수 있는 경영능력을 배양하고자 하는 것으로, 구체적으로는 특허권, 상표권 등 지식재산권 전반에 대한 이해를 제고함으로써 지식재산에 기초한 기업경영을 할 수 있는 통합적 사고능력을 배양하고자 하는 것임.

Under the modern global business environment, an essential task for successful business is to promote awareness of the nature of industrial property, and of how it can be successfully exploited for the interest of good business administration. This course is focused on the knowledge of intellectual properties including patent, trademark and copyright, thereby giving the students the ability to cope with new challenges regarding intellectual properties in global business environment, and to run more productive business with the help of such knowledge.
국제경영 (International Business Management)
국제경영에 관한 기본개념들을 소개하고 글로벌 경쟁시대의 다국적기업의 경영에 대한 이해를 돕는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 기업들이 국제적 경영활동을 하는 동기 및 배경과 국제화 과정에 대해 연구하고 이들 활동에 있어서 부딪치는 제반 문제점을 분석한다. 또한 기업의 경영정책과 functional area별 경영을 연구하여 국제경영학의 미래와 앞으로의 과제를 조망한다.

This course is designed to provide students with a better understanding of international business management in a rapidly changing global economy. Through a combination of readings, lecture, and written assignments, the students will be better able to understand the meaning of international business, and various issues such as the international business environment, strategies of global business, and management of international operations. Through case studies and group presentations, this course will also help students apply international business concepts and theories to real life examples.
광고론 (Advertising)
광고론은 종합과학적 특성을 지니므로 경영, 경제, 마케팅 및 소비자 행동론, 매체, 예술, 사회문화 등 다양한 분야를 다루게 된다. 광고컨셉트와 전략수립과정에 비중을 두어 강의를 진행함에 있어 강의 전반부에는 이론적인 면을 소개하고, 강의 후반부에는 사례분석을 통해 이론을 심화하도록 할 것이다.

Advertising course study various field such as management, Economy, Marketing, Consumer's behavior, Media, Art and Social culture etc. The course mainly focuses on creating of advertising concept and strategy. The theories are introduced at the first half of the course and case studies are presented so as to deepen the theories at the second.
벤처창업과경영 (Venturing and Management)
창업과 기업가 정신을 이해할 수 있다.
창업을 위한 아이템 선정과 선정된 아이템에 대한 사업계획서를 수립할 수 있다.
Inno-Biz인증을 위한 기술혁신경영, 기술혁신에 대한 학습으로 기술혁신형 인증 취득을 준비할 수 있다.

Understand an establishment and an entrepreneur spirits.
Select items for establishment and set up the business plan of the new business items.
Study of technical innovation management to certify Inno-Biz.
Prepare obtaining certification of technical innovation.
글로벌경쟁전략 (International competition strategy)
글로벌경쟁전략 강의는 국제적인 관점에서의 경영원칙과 글로벌 환경 속에서의 비즈니스 업무 관행에 대한 전반적인 내용으로 구성되어 있다. 이 과정을 통해 학생들은 비즈니스 환경의 수많은 요소들을 살펴보고 본인의 관심분야를 탐색하게 된다. 본 강의에서 다루는 전략 컨셉은 글로벌 비즈니스 경영에 기초가 되는 실질적 정보를 제공하고 비즈니스 세계로 안내하는 출발점이 될 것이다. 본 강의를 마친 후에 학생들은 글로벌 비즈니스에서 글로벌 환경이 어떻게 영향을 주는지에 대해 이해하게 될 것이다.

This course is an introduction to management principles from an international perspective and is designed to give a general overview to students of business practices in the global environment. This will allow students to observe numerous different functions within the business environment and to determine their own level of interest in specific areas for future pursuits. The strategic concepts explored in this course are a nice opening to the world of business at the university level and should along with more practical aspects provide a solid foundation in International Business Management. After completing this course, students should be confident with their understanding of how the environments of international business affect meetings, planning, transactions and global business as a whole.
투자론 (Investment theory)
투자론은 투자 이론들이 실제로 적용되는 모습을 이해하기 위한 투자분석에 중점을 두고 있다. 학생들은 강의와 과제 및 사례 연구를 통해서 투자전략의 수립, 유지, 수익성 있는 투자 포트폴리오를 평가하는 능력을 배양하게 될 것이다. 학생들은 과정의 요구사항 중 하나로 토의를 위한 투자 사례를 준비해야 하며 투자전략계획을 수립해야 한다. 투자론 과정은 많은 팀 단위 과제와 활발한 토론을 위주로 진행될 것이다. 본 강좌의 선수과목은 재무관리론이다.

The course focuses on investment analysis, which allows students to present the practical applications of investment theory, and to convey insights of practical value. Through a series of lectures, projects, and case analyses, the student will develop the process of creating, maintaining, and evaluating the performance of profitable investment portfolios. As part of the course requirements, the student will prepare investment cases for class discussion and develop several strategic investment plans. The course also makes extensive use of team-based assignment and active class discussion. A prerequisite for this course is the successful completion of Financial Management.
인적자원관리 (Human Resource Management)
사람을 통하여 경쟁우위를 확보하는 일이 더 없이 중요해지면서 초우량기업간에 우수인재의 확보 경쟁이 날로 치열해 지고 있다. 이러한 현상을 매킨지 컨설팅은 '인재전쟁'으로까지 표현하기도 한다. 끊임없는 혁신을 통하여 성장해가는 초우량기업들을 보면 결국 기업의 경쟁력과 기업혁신의 원동력이 사람이라는 것에 대해서는 재론의 여지가 없는 듯 하다. 인적자원관리는 아날로그적 감성을 기반에 두고 진행되어야 한다. 사람이 조직목표 달성을 위한 수단이 아니라 주체로서 존중되어야 한다는 큰 시각이 중요한 시점이다. 그렇다면 이러한 인적자원을 어떻게 확보하고 개발하며 유지, 보상할 것인가? 이 과목은 인적자원관리의 기본과목이며, 학습자는 이 과목을 통해 새로운 시대에 필요한 인적자원관리의 개념을 이해하고 인재의 확보, 개발, 유지, 보상에 따른 새로운 패러다임을 학습하게 될 것이다.

As being more competitive by utilizing human resources becomes much more important than any other period, competition among excellent companies to secure competent workers is becoming fierce. This phenomenon is sometimes expressed as 'The War for Talent' by Mckinsey Consulting Co. Seeing those huge, outstanding companies making form of sharp growth curve, there's no doubt that company's impetus of competitiveness and innovation is in their human resource. The process managing human resources should be based on analog esthetic. It is exact time for us to have a wider sight that is needed to understand that human is the main agent in achieving organization goal rather a mean. Then how can we make a successful process of retaining, developing, maintaining and rewarding the human resources? This course is a basic for human resource management. The students who take this course have to understand the concept of human resource management which is for a new period, and will also learn a new paradigm according to the retention, development, maintenance and reward of human resources.
연구조사방법론 (Research methodology)
본 강의는 학문적, 실무적 측면의 연구방법론을 습득하게 하는 데 주안점을 두고자 하며, 강의를 수강하는 학생들은 실제 사례에 대한 조사계획의 수립, 이론 구축(가설 설정), 설문 개발, 데이터 수집, 분석, 결과정리, 보고 및 발표 등을 포함하는 제반 연구 절차를 체계적으로 수행하는데 그 목적이 있다.

This course introduces students to a number of research methods useful for academic and professional investigations of information practices, texts and technologies. The aim of the course is to give students the tools to conceptualize their theses in terms of research questions and design, methodology, data collection, as well as, quantitative and qualitative analysis.
특허경영전략 (Intellectual Property Administration Strategy)
본 과목은 기업경영에서 핵심적 고려요소가 되고 있는 특허, 상표, 디자인, 저작권 등의 지적재산권을 활용한 구체적 경영전략과 사례를 공부함으로써 기업경영 및 창업능력을 개발하고자 함.

This course focused on managing business environment cases related to intellectual properties including patent, trademark and copyright, thereby providing the students with the ability to apply intellectual properties appropriately, and the ability to create new businesses in ever changing business environments.
중국경영론 (Management in China)
중국경영론(Management in China)은 중국 상황에서 경영학 이론과 실무에 대해 다룬다. 세계경제에서 중국의 부상과 함께 경영자들에게 있어 중국에서 기업을 경영하는데 필요한 중국인의 인생철학, 진화하고 있는 경영학 이론 및 사업 실제를 이해하고 학습하는 것은 무엇보다 중요해졌다. 본 과목은 중국의 전통문화와 서양의 경영학 이론이 중국에서의 경영학 실천을 형성하고 발전해나가고 있는지를 이론과 사례를 통해 소개하도록 설계되었다.

The purpose of Management in China is to introduce management theories and practices in Chinese context. With the rise of China in global economy, it has never been more important for business leaders to understand philosophies of Chinese thinking, evolving management theories and business practices in China. The course is designed to demonstrate how Chinese traditional culture together with management theories from Western shape and develop Chinese management styles by exploring new theories and case discussions.
기술경영전략 (Strategic Management of Technology)
글로벌경쟁 환경에서 기술의 중요성을 인식시키고 기술을 어떻게 경영해야 경쟁우위를 확보하고 기업의 이익을 창출할 수 있는가에 대해 필요한 기본지식과 전략적 사고를 배양하는 것으로 목적으로 한다. 이와 관련한 세부목표는 아래와 같다.
- 기술경영과 기술혁신의 기본이론과 모형에 대해서 학습하고 활용할 수 있다.
- 기술혁신의 전략을 수립하기 위한 모델과 방법론에 대해 이해하고 적용할 수 있다.
- 신제품 개발과정에 대한 프로세스에 대해 이해하고 신제품개발 사례에 대해 학습한다.
- 세계 주요국의 기술경영의 현황에 대해서 소개한다.

This course aims to give students an introduction to the field of Management of Technology. Through this MOT course, we make participants recognize the importance of technology in competitive business environment, and then we studies about that corporation manage their technologies so as to secure competitive advantage. And also we studies how they create the profit of them.