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구분 개설강좌
1학기 2학기
공통필수 과목 Business Communication
경영통계
핵심 과목 스포츠소비자행동론
스포츠마케팅 커뮤니케이션 및 실습
경영학특강1
스포츠시설기획론
스포츠산업시장 연구
경영학특강1
전공선택 과목 스포츠매니지먼트
스포츠사업개발론
스포츠행정및정책
스포츠대중매체와미디어
스포츠재정및경제
스포츠이벤트기획론
스포츠스폰서십유치전략론
스포츠브랜드관리론
스포츠여가론
스포츠홍보기획운영전략
스포츠경영윤리
스포츠조직관리및현장실습
지역스포츠산업과창업
스포츠법과정책
스포츠경영론
스포츠시장조사및연구법
스포츠사업개발론
글로벌스포츠비지니스
논문 논문연구 I, II
 
스포츠마케팅 커뮤니케이션 및 실습(Sports Marketing Communication and Practicum)
본 과목에서는 스포츠마케팅 소비자행동, 시장분석, 마케팅전략, 통합 마케팅 커뮤니케이션 전략, 스포츠이벤트 마케팅, 스포츠 스폰서십 등의 내용을 습득하여 스포츠산업 현장에서의 적용을 가능하게 한다. 이를 위하여 스포츠관련 기업, 비영리 조직 등에서 발생되는 스포츠마케팅원리와 실전 기술 등의 내용을 제공하고 있다.

The general topics to be covered in this domain: sports marketing consumer behavior, market research, marketing strategy, integrated marketing communication, sports event marketing and sponsorship. This course is at graduate-level for introduction to practical skills and principles in involved sport marketing in public, private, for-profit and not -for-profit related sports sectors.
스포츠시설기획론 (Sport Facility Management)
한국 스포츠시설의 이해와 적용 및 현장실습.

Understanding basic concepts related to sport facilities and applying the theory to real sport industry.
스포츠산업시장 연구 (Research in Sport Industry)
21세기형 고부가가치산업으로 성장한 스포츠 산업에 대한 이해와 분야별 스포츠 산업 시장 연구 및 마케팅적 접근.

Understanding the sport business considered as a higher value-added industry and approaching to various sport industry areas from a marketing perspective.
스포츠재정및경제 (Financing Sport and Sports Economics)
경제학 측면에서의 스포츠 경제와 스포츠 시장의 재정을 이론을 통해 파악하며 사례 연구와 발표를 통해 심도 있는 수업 진행

This course is designed to provide students with a comprehensive background of sport management in various theories and principles of sports economics and financing sport. It also provides students with relevant case studies and the chance to develop their studies through student presentation and discuss.
스포츠이벤트기획론 (Planning of Sports event)
스포츠 이벤트의 조직운영, 재정문제, 마케팅관리 내용을 알아보고 스포츠 이벤트를 위해서 준비해야 되는 시설과 그 시설에 따른 환경문제 스포츠 이벤트를 실행하기 위해서 확인해야 되는 부분 등을 실제 스포츠 이벤트사례를 통해서 이론과 실제적인 스포츠 이벤트의 기획과 실행에 대해 공부한다.

Learn about an organizational operation, a financial problem, and a marketing management of the sports event; in addition, study the theory, project of practical sports event, and implement to practice the sports event to be checked part, prepared facilities, and the environment problem because of the facilities through the real sports event cases.
스포츠스폰서십유치전략론 (Marketing methodology for attracting Sports Sponsorship)
본 강좌에서는 스포츠 주관자적인 측면과 기업 측면에서의 스포츠스폰서십의 필요성을 살펴보며 다양한 국내 및 국제 스포츠 이벤트들의 사례를 통한 실증적인 스포츠 스폰서십 유치 전략 방안을 탐구하고자 한다.

This course will go through the need of sports sponsorship in the aspect of sports organizers and corporate aspects; as well as exploring the marketing method for attracting sports sponsorship, through variety cases of domestic and international sporting events.
스포츠브랜드관리론 (Management of Sports Brand)
스포츠브랜드 관리란 스포츠 관련 상품 전반에 대해 스포츠소비자들의 마음속에 브랜드 핵심 Identity를 구축하여 브랜드 가치를 지속적으로 유지케 하는 방법이다. 또한 통합 Identity 전략을 기초로 한 일관된 스포츠 브랜드 이미지를 강화하는데 필요한 학문이라 할 수 있다.

The Management of Sports Brand is the method that maintains the value of brand constantly, which build up identity of brand core in sports customer's mind about across the board of sports related products. As well, it is referred to study ask for reinforcement the image of sports brand consistent on the basis of strategy of combine identity.
스포츠여가론(sports leisure)
스포츠여가론의 이해를 돕고자 하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 교육목표를 설정하였다. 스포츠여가론의 개념과 특성을 이해하고, 행복한 삶과 양질의 여가를 제공하는데 그 목적이 있다.

It is our objective to help to understand the sports leisure theory, and educational objective are established in order to accomplish this goal. The primary goal is to grasp the concept and natures of sports leisure theory and to offer happy lives and high quality leisure.
스포츠홍보기획운영전략(Sport Promotion)
현대사회는 광고와 홍보가 넘쳐나는 홍수시대다. 따라서 홍보의 차별화된 전략 없이는 소비자의 기대와 관심을 이끌어내기는 매우 어렵다. 그러므로 이 수업을 통해서 마케팅 커뮤니케이션의 한 분야인 홍보의 제작과정 및 컨셉을 이해하고 각종 스포츠 및 스포츠 시설의 홍보를 기획운영하고 전략수립 및 집행이 현장에서 적용 가능하도록 한다.

This course investigates principles and processes in sport promotion and sales. Focuses on research and development, sport promotion, sport sponsorship, sport ticket sales, licensing products sales, and sport brand communications.
스포츠시장조사 및 연구법 (Research Method in Sport Marketing)
스포츠의 여러 분야에서 다양하게 조사 연구하는 방법을 익혀 대학원 졸업논문 작성시 그것에 대한 이론과 그 실제에 대하여 반복 교육을 중점적으로 한다.

Understanding basic knowledge about a research method in a variety of sport management areas and learn applying the method in developing thesis.
스포츠경영론 (Sport management)
스포츠조직 및 관련 현장에서 보다 생산적이고 효율적인 경영을 위한 능력 배양 및 스포츠경영 이론과 실체를 학습한다.

Contemporary concept and practices of management applicable to all forms of sport and physical education business
글로벌스포츠비즈니스 (Global sport business)
글로벌스포츠비즈니스의 주요 이슈 중에서 스포츠스폰서십이 곧 스포츠마케팅이라 할 수 있을 만큼 중요한 마케팅 커뮤니케이션 수단으로 발전하고 있다. 본 강의는 국제스포츠이벤트, 프로스포츠, 스포츠에이전트 등과 관련하여 글로벌스포츠비즈니스의 이해, 이슈, 연구 등의 체계적인 이론적 단계를 바탕으로 스포츠비즈니스의 현황과 역할 등을 논의하고 향후 발전적 방안을 모색하고자 한다.

Sport sponsorship is considered as the most important marketing communication tool in a sport marketing context. This course will cover the concept of international mega sport event, professional sports, and sports agency in a global sport management context. Based on this understanding, student will be able to find a developing plan for sport business industry.
스포츠사업개발론 (Sport entrepreneurship)
스포츠는 많은 사람들의 지원 없이는 발전하기 어렵다. 학교의 학생은 물론이고 회사에서 근무하고 있는 사람도 그렇지 않은 사람도 스포츠 활동하는데 필요한 용품과 서비스는 전부 누군가에 의해서 제공받고 있다. 매니지먼트라는 기능이 없이는 현대인이 스포츠 활동을 하거나 보고 즐거워하는 일은 이제 점점 어려워 지는 실태다. 따라서 스포츠 사업을 어떻게 계획하고 고객을 만족시키냐에 따라 사업성공 유무에 대해 그에 필요한 교육이 중요시 함.

This course focuses on the entrepreneurial opportunities in the sports industry, to include sports management, sports franchise, sports agency, and small sports business management professions and programs. The course focuses heavily on the business plan, financial, and planning issues associated with entrepreneurial and small business ventures. Students will develop their own entrepreneurial sports plan as an independent research project for this course.
스포츠대중매체와미디어 (Sports Media)
빠르게 변화 되고 있는 현대 사회에서 스포츠와 미디어의 결합된 시장은 점점 커져가고 있다. 스포츠와 연관된 매체의 특징을 살펴보고 스포츠와 대중매체의 결합을 통해 발전된 방향을 모색해 본다.

The sports media has become more sophisticated and vaster than ever before. Whether on television, radio, mobile devices, live venues or websites, sports media professionals must excel in managing and presenting sports entertainment in exciting and engaging ways. Students in the Sports Management major of Technology and Management will learn about the creative, production, marketing and business side of professional sports.
스포츠행정 및 정책 (sports public administration & policy)
이 강좌에서는 스포츠관련 정책과 행정시스템에 대해 학습한다. 특히 스포츠정책의 합리적인 결정과정에 대한 심도 있는 학습을 통해 스포츠분야 예비 전문인력들이 올바른 정책결정을 하는데 고려해야 할 사항들이 무엇이 있는지를 알게 해준다. 또한, 한국의 주요 스포츠정책 사례들을 집중적으로 학습함으로써 수강생들이 스포츠정책에 대한 현장감과 전문적 식견을 갖출 수 있게 해준다.

This course is intended to study about sports-related policy and public administration system. In particular, this course focus on the public sports policy for the future professionals through various research methods. Also, student will study the case study of Korean sports policy and administration intensively.
스포츠소비자행동론 (Sport Consumer Behavior)
스포츠소비자 행동에 대한 전반적인 이론과 실제 적용사례를 검토해보고 실제 현장에서 적용할 수 있는 방안을 모색해 본다. 특히 스포츠 관중의 소비행동에 대한 이론적 발전과 마케팅 적용방안에 대한 전략을 살펴본다.

Sport spectating is an extremely popular activity and little is known about the theoretical nuances that determine spectator behavior in sport. This course is intended to provide students with comprehensive coverage of sport spectator consumer behavior with an emphasis on theory development, review of research, and marketing applications. Various models and paradigms relevant to sport spectator consumption behavior will be examined.
스포츠조직관리 및 현장실습 (Managing Organizational for Sport and Practicum)
스포츠조직 및 관련 현장에서 보다 생산적이고 효율적인 경영을 위한 능력 배양 및 스포츠경영 이론과 실체를 학습하고 이를 바탕으로 스포츠조직현장에서의 실무 경험을 직간접적으로 이해 및 습득한다.

Introduction and understanding to sport organization management related managing, planning and building facilities for sports business field, athletics, professional and public use.
지역스포츠산업과 창업 (Regional Sports Industry and Foundation)
오늘날 스포츠 시장의 규모가 거대하게 커지고 있으며 각 지자체들은 스포츠 산업을 특성화 산업으로 확대하고자 노력하고 있다. 이러한 수요변화에 대응하는 새로운 스포츠 시장 개발과 일자리 창출을 위한 스포츠 융합기업, 스포츠 협동조합, 스포츠 사회적기업 등 다양한 유형의 스포츠산업의 활성화에 기여하는 보다 다양한 스포츠과학ICT 융복합분야가 창업될 수 있는 방안을 모색하여본다.

Today the market scale in sports is glowing bigger and larger, so the local governments are trying to expand sports industry to a specialized industry. Hereby We seek for ways to create wider converged field of various sports science ICT, and development of new sports market responding this change in demand as well as sports-fusion industry for creating new works, sports cooperative union, sports social industry to contribute revitalization of various types of sports industry.
스포츠법과정책 (Sports Law & Legal Policy)
스포츠 법을 익히는 것이 수업의 기본적 목표입니다. 수업은 기본적으로 스포츠 산업 분쟁의 형태, 사례, 스포츠 중재 등을 바탕으로 할 것입니다. 그리고 수업은 실제 사례를 바탕으로 합니다. 사례는 스포츠 에이전트, 선수 계약, 최근의 스포츠 이슈 등 입니다. 마지막으로, 수업 시간에 스포츠 법으로 유명한 강사를 초청할 예정입니다.

The basic goal of the class is learning the sport law. The class is based on a form of sport, such as industrial disputes, cases, arbitration for Sport. And the class is based on a real case. The case is sports agent, player contracts, including recent issues of sport. Finally, we will invite a famous sports law class instructor.
스포츠경영윤리 (Sports management moral principle)
스포츠 경영목적 달성을 위한 수단의 선택에 있어서 고려해야 할 도리와 규범에 대하여 지도.

A study on moral principle and rule that should consider in selection of means for sports management goal achievement.